Ads @ ACHIQUE


Sunday, January 31, 2010

Kalau Dah Salah Memang Kena Mengaku Salah

Mari semua, ai ingin bercerita.......


Ada seorang budak (rasanya dah tak layak nak panggil budak, tapi dia selalu prasan macam awet muda so kita layankan jelah)....


Di suatu hari ketika dingin subuh masih lagi menyelimuti tubuh, terasa kesejukan hingga ke tulang sumsum yang hitam (bukan hati jer hitam, tulang sumsum pun hitam...sah busuk hati...wakaka..) Ketika budak tersebut sedang bersiap untuk menunaikan kewajipan sebagai pekerja yang hanya makan gaji, dia terperasan bahawa dia dah terlambat. Jam dalam kereta telah menunjukkan dia sudah lambat 10 minit dari waktu sepatutnya dia bertolak pergi ke kerja setiap hari. Dari rumahnya nak ke tempat kerja perlu melalui 5 buah sekolah. Inilah yang paling merisaukan kerana apabila lewat bertolak dari rumah, pasti tersangkut dalam jammed yang agak menggila di depan sekolah. Dia pernah tersangkut dengan jammed selama 10 minit depan sekolah akibat keluar 5 minit lewat dari kebiasaan. Dan mengakibatkan dia telah lewat untuk punch card! Oh no!!!! Ni bukan lagi 5 minit tapi dah seploh menet!!!!!!!


Sambil memandu kereta, dia terkumat kamit membaca doa agar dipermudahkan semua jalan. Kalau boleh nak berdoa agar takder orang keluar pergi kerja agar dia sahaja yang boleh guna jalan pagi tu. Akibat memecut tanpa batasan di jalan kampung dia sendiri, dia hampir terlanggar kon yang diletakkan di depan sekolah. "Ait selalu takder kon, bila lak ada kon nih!", bisiknya di dalam hati. Diperhatikan JAGA yang dok di antara dua kon, terlampau pucat macam mayat, rasanya kalau ditoreh muka JAGA tu nescaya tiada setitik darah pun akan keluar.


Disebabkan dia memang bersalah, lalu dia pun menurunkan cermin kereta lalu mengangkat tangan kepada JAGA tersebut dan berkata, "Bang, sorry yer, saya betul2 tak perasan ada kon tadi". Percayalah wahai semua, dia memang tak perasan, walaupun dia memandu dalam keadaan sedar dan bukannya mabuk sebab dia bukan kaki tonggang pun! Cumanya dia memandu sambil mencari kunci pejabat kerana dia pemegang kunci bagi sesi pertama bekerja di pejabatnya. Ceh macam sangat menjobokan diri, jadi pemegang kunci pun perlu dihebohkan ke seluruh dunia. Berbalik kepada abang JAGA yang pucat macam mayat tadi, selepas budak itu meminta maaf maka abang JAGA dengan lantangnya membalas "Hoi, BUTA KA?????!!!!". "Ya abang JAGA saya rela dimarahi kerana itu salah saya", desis budak tersebut dalam hati. Lagipun kalaulah budak itu tidak menekan pedal 'break' secara mengejut dengan pantas dan kuat, maka abang JAGA tu sudah pasti bersimen di hospital dan budak itu mungkin tengah terkumat kamit sedang menyambung membaca doa di dalam lokap akibat memandu secara berbahaya.



Abang JAGA, kalo kena kawad cam, tolong kenalpasti bukan muka budak ini yang nak langgar abang JAGA tau. Mungkin kembar dia kot....tetiba ada adik kembar....kuangkuangkuang



Seb baik dan punch card....7.29 am. Ada seminit lagi sebelom merah! Alhamdulillah.


Jom tido. Besok nak bangun awal, sebab nak bungkus nasi lemak!!! Mau beli????

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails