Ads @ ACHIQUE

Sunday, February 27, 2011

JODOH SUDAH TIBA

Assalamualaikum...

1st ai nak pesan, buat kawan2 yang suka serkap jarang....tajuk kat atas tu saja kasik panazzz je. Jangan nak propa lebih2 yer!


Orang kat Malaysia ni, selalu ramah tamah, if jumpa sekali sekala or senang kata tak pernah jumpa den kita berjumpa di rumah kenduri kendara, depa nie suka jer nak tanya kita, mai dengan sapa? Suami? Anak mana? Bleh dak kita ubah situasi tu dengan soalan: - dah lama sampai? Mai dengan sapa (soalan tu tak salah tapi jangan kita bagi dia option jawapan cthnya suami, mak, anak, ayah)? Dok tang mana? Senang dak nak cari jalan kat umah kenduri ni? Tetap ramah dan soalan pun tak menyinggung mana2 pihak sebab kita taktau orang yang kita tanya tu dah kawen ka belum, kot2 dah kawen n takder anak...sian plak...kot2 dah janda n duda...pun kesian jugak..So option terbaek ko ambik makanan, duduk, senyum, makan den basuh tangan pastu p balik la. Dok lama2 kat umah kenduri menyebabkan keadaan jadi sesak, orang lain nak duduk makan takder tempat lak.


Bukan isu tu yang ai nak cerita...hehehe...


Ai nak tanya, ada ke yang tanak kahwin? Rasanya semua ada impian nak berkahwin dan mempunyai pasangan hidup bagi menghadapi susah senang dengan oarng yangkita chenta dan sayang. Ada yang rasa pilihan hatinya sangat terbaiklah (cinta memang membutakan orang) dan walaupun diberikan pandangan oleh kawan2 sekeliling pun tetap tak dihiraukan sebab merasakan bopren or gopren dia la yang paling terbaik untuk dijadikan pasangan. Pendapat ai la, if masa hangat berkapel pun kita dah kena maki dengan perkataan BODOH, BANGANG, HANG RASA HANG TU BIJAK?? (memang la aku bijak sebab SPM aku 8A, ko 1A pun tarak!!!!) dan bermacam makian, ai rasa better lupakan sahaja pilihan hati yang terbaeeeeeeekkkkkkkkk tu! Memang manusia layak diberi pilihan kedua tapi better ko yang buat pilihan kedua, tak payah la nak bagi muka kat orang yang dok keji hina kita tuh!


Tapi hati nie kadang2 sukar dimengerti. Ai chenta sama dia.....walau kawan dah berbakul nasihat tapi ai chenta sama you, pekakkan telinga kerana di mata ai dialah permata dan penawar hati. Uols taktaw, hanya ai jer yang taw dan faham makna chenta antara kami (kununlah kan...)....


Maka berbekalkan chenta yang teramat, jodoh itu tiba jua. 4 hari sah menjadi suami isteri, telinga sudah menangkap kata keji lagi!!! Dah habis keji maki, tangan pula naik ke muka, tarik rambut...ko ingat ko tu suami, lelaki maka ko tu perlu disanjung dan dicium tapak kaki ker....Allah merahmati dan menyayangi engko maka diberikan ko isteri yang jauh lebih baik dari ko. Gaji 5x ganda dari ko! Bersyukurlah sket tapi ko tu bodoh tak bleh diajaq, cerdik takbleh ditumpang! Manusia ni kalau dah bodoh tapi tanak dengaq nasihat orang, hiduplah dia dalam KEBANGANGAN!!!


Isteri dan suami merupakan anugerah dan rasa cinta yang terbit dari hati pasangan yang sah nikahnya adalah rahmat yang tak terhingga dari YANG MAHA ESA. Ramai yang mencarinya tapi ramai yang tak ketemu rasa cinta abadi.....apakata mohonlah dari DIA kerana rasa cinta, kasih dan sayang itu milikNYA. Insyaallah sekiranya tidak mendapat kasih sayang daripada pasangan hidup, Allah menggantikan kasih sayang dari orang2 sekeliling. Kasih sayang melebihi kebenciannya....BERDOA dan BERMOHON, Insyaallah tiba masanya makbul jua.....yakinlah pada YANG SATU!

Tuesday, February 15, 2011

Cuti Lagi

Yezzzzaaaa...

Hari ni kita cuti lagi. Tapi bila ditanya pada students ai, ada yang tak tau bercuti untuk apa. Hari ini adalah 12 Rabiulawal yang merupakan hari ulangtahun baginda Nabi Muhammad S.A.W. Banyakkan berselawat ke atas Rasul kita pada hari ini. Dan jadikanlah amalan itu sebagai permulaan untuk hari yang mendatang. Insyaallah boleh dijadikan rutin harian sekiranya kita mengamalkan dengan khusyuk dan tawaduk.


DARIPADA Ubai bin Ka'ab, katanya: "Ya Rasulullah saw! Aku banyak menggunakan masa berdoa, memohon rahmat untuk diriku, sekarang aku hendak peruntukkan masa berselawat bagi tuan. Maka, sebanyak mana yang elok aku peruntukkan?"

Baginda menjawab: "Sekadar mana yang engkau suka." Aku berkata: "Aku hendak peruntukkan sesuku daripada masaku." Baginda bersabda: "Sekadar mana yang engkau suka dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu."

Aku berkata: "Kalau begitu aku peruntukkan setengah daripada masaku." Rasulullah bersabda: "Suka hatimulah dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu."

Aku berkata: "Kalau demikian, aku peruntukkan dua pertiga daripada masaku." Baginda bersabda: "Suka hatimulah dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu."

Aku berkata: "(Kalau begitu) aku jadikan masa berdoaku semuanya untuk berselawat kepada tuan." Baginda bersabda: "Jika demikian, terpelihara dan terselamatlah engkau daripada apa yang mendukacita dan membimbingkanmu sama ada perkara dunia mahupun akhirat dan diampunkan dosamu... "

Rasulullah bersabda bahawa Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail berkata kepadaku.

Berkata Jibril: "Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak 10 kali, maka akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi titian seperti kilat menyambar."

Berkata pula Mikail: "Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu."

Berkata pula Israfil: "Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah mengampuni orang itu."

Malaikat Izrail pula berkata: "Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut roh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut roh nabi-nabi."

Apakah kita tidak cinta kepada Rasulullah? Malaikat memberikan jaminan masing-masing untuk orang yang berselawat ke atas Rasulullah.

Begitu besarnya pahala orang yang berdoa dan berselawat ke atas Nabi Muhammad saw. Ganjaran yang diberikan bukan saja di dunia, malah di akhirat.

Lagipun, bukan sukar atau mengambil masa yang panjang untuk berselawat ke atas Nabi. Lafaznya cukup mudah. Itulah tanda kasihnya Allah dan Nabi Muhammad saw kepada umatnya supaya mampu mengerjakan amal mulia dan memperoleh ganjaran daripadanya.

Pada Jumaat yang mulia ini, umat Islam turut dituntut membanyakkan membaca selawat ke atas Nabi. Ganjaran bagi mereka yang memperbanyakkan selawat pada Jumaat adalah kasih sayang daripada Baginda.

Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesungguhnya antara hari kamu yang paling mulia adalah Jumaat, perbanyakkanlah amalan berselawat ke atasku kerana selawat kamu itu disampaikan kepada ku."



p/s: Maklumat dic/p dari sini

Sunday, February 13, 2011

Rindu Itu Masih Menebal


Assalamualaikum...


Apa cito orang kampung....lama cikgu tak menulis. huhuhuhu...


Rindu! Kadang2 ia boleh jadi satu memori yang indah tapi adakalanya ia menjadi memori yang sangat pedih untuk diingat kerana memori itu sukar untuk diulangi semula. Ia hadir tanpa dipinta. Walaupun disimpan kemas dalam kotak ingatan namun ia bocor juga tanpa dijangka!


Lately, ai rindukan arwah abah @ PakDaq. Seringkali air mata tumpah dalam perjalanan ke tempat kerja atau ketika pulang dari kerja. Dikala pelbagai masalah yang menyesakkan fikiran dan ai perlukan seseorang untuk berbincang, ai sangat rindukan kehadiran abah. Walaupun abah supergarang tapi ai masih boleh bergantung harap bila ai ada masalah. Cadangan penyelesaiannya sering signifikan dan abah adalah orang yang boleh menyimpan rahsia. Pernah ai ceritakan tentang lecturer yang merisik ai untuk anak dia pada abah dan rahsia itu kekal dengannya.....even MakYah pun tak tahu. Sangat menakjubkan! Sebab bila ai ceta kat Makyah, kejap jer citer tu sampai kat abah. Huhu....


Rindu itu datang lagi malam ini. Namun tangisan hanya berlagu sendu dalam hati. Jika dizahirkan, Makyah akan turut bersedih.




Abah (paling kiri) bersama Pakteh, Paknjang, BangDin dan Paksu. Gambar diambil sebulan sebelum Abah dijemput untuk menghadap MAHA PENCIPTA.




"Ya Allah, ampunkanlah abahku. Sayangi dan rahmatilah dia seperti mana dia menyayangi dan mengasihani aku sewaktu aku masih kecil dahulu Ya Allah. Terangkanlah kuburnya, luaskanlah kuburnya dan jadikan kuburnya sebagai tempat istirehat dari taman2 syurga Ya Allah".

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails