Ads @ ACHIQUE


Tuesday, January 19, 2010

Kalau Buat Sekali Tak Berjaya, Kita Buat Lagi Sekali

6 Januari, Makyah ada appoinment ambil darah dekat Klinik Kesihatan kat kampung ai. Sebab adik ai ada kat rumah, keje jadi dreba ai sub kat dia sekarang ni....kata 'berat sama dipikul, ringan sama dijinjing' so merasa la sorang sket.


Bagi pengidap diabetes, ujian darah perlu dilakukan 6 bulan sekali. Tujuan, bagi memastikan sebarang komplikasi dapat dikesan dengan awal. Dengan ujian darah yang diambil, result nanti akan merangkumi tahap kolestrol dalam darah, jantung dan buah pinggang. Bagi sesiapa yang menghidap diabetes dalam tempoh masa yang lama (10 tahun ke atas) risiko kegagalan fungsi buah pinggang adalah tinggi. Jika ada darah tinggi, dikhuatiri tahap kolestrol jahat (bad cholestrol) dalam darah adalah tinggi dan ini boleh menyebabkan masalah pada jantung. Jadi ujian darah ni memang tak boleh skip.....macamana sekali pun mesti buat.


Berbalik kepada kisah Makyah, kalau nak ambil darah tu kejap jer...15 minit dah siap. So dengan confident level yang sangat tinggi, Makyah n anak bongsu dia ni p lewat la sket dari selalu. Kol 8 baru nak p, sekali kau beratur jenuh menunggu. Makyah kata ada yang nak pengsan sebab kan kena puasa dari kol 10 malam. Seb baik dlm kol 9, Makyah dah siap semua.


Ai balik dari opis, Makyah tunjuk tangan dia. Hok aloh sian tengok, apalagi ngadu tangan kebas2 la, ngilu la. Makyah gitau nurse yang nak ambil darah tu, dia cucuk then dia kata 'ala tak keluar darah la pulak, kita cucuk lain ya makcik'. Nak kata urat Makyah tak timbul ke apa ka, tak logik la plak sebab yg dulu ok jer....sekali cucuk settle. Ni 3 kali tau, tupun kali ke-3 dia panggil orang lain. Kalo takleh buat, tengok la yang pakar buat dulu, belajar nak kenal pasti tang mana yang perlu dicucuk untuk meniminakan kesakitan patient dan dengan sekali cucuk darah dah kuar.



Gambar diambil seminggu lepas kejadian cucuk tu (12 Januari).


Makyah bertekad nak ngadu kat doktor pakar masa appoinment esok (21 Januari) tapi semalam check tangan dia, bekas lebam tu dah hilang. Maka Makyah pun frust dengan sangat hebatnya sebab takleh nak ngadu domba......heheheheheh

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails