Ads @ ACHIQUE


Monday, October 08, 2012

How to remove a Malware

Assalamualaikum...

1st, nak gitau punca aku tukaq segala backdrop dalam aku punya blog.  Masa bulan lepas masa aku buka blog thru google chrome, tetiba xleh bukak sebab ada malware detect. Puas aku belek, buang coding tu buang coding ni, tambah coding itu dan ini...maka jadilah seperti apa yang korang nampak sekarang.  Aku pun tatau kenapa ada ayat yang dihighlightkan dengan warna putih. Jangan tanya, aku tatau k.

Ni info yang aku dapat kongsi sekiranya blog or website korang kena serang dengan Malware ni.  Malware ni hanya wujud sekiranya korang bukak blog thru Google Chrome (GC). Kalau bukak dengan pelayar internet yang lain macam Internet Explorer atau Mozilla, mmg takkan ada warning segala.

Ok bila bukak thru GC dan nampak warning tentang MALWARE detect tu, korang jangan panik.  Boleh try google cara2 nak remove kan Malware nih. Ada banyak solution.  Ikut jer cara yang telah diterangkan.

Cara aku: 
  1. Google kaedah nak remove. Ni salah satu site yang korang boleh try http://malaysia.answers.yahoo.com/question/index?qid=20110702091739AAqr27w
  2. Check dekat korang punya dashboard dan please check your source of traffic.
  3. Dalam salah satu source tu mesti ada satu traffic dari mana2 website yang agak pelik nama dia.  Aku punya dulu ada site yang dok promote pompuan2 seksi.  Selalunya website yang pelik2 tu yang akan sebarkan malware nih sebab depa mmg hosting malware.
  4. Site yang pelik2 ni selalunya masuk dalam korang punya blog thru chatbox.  Untuk selamat remove jer chatbox tu.
  5. Tunggu dalam 2 hari (paling lama) masalah akan settle. Aku punya lama sebab aku ni lembab nak paham untuk verified kan site tu dengan google. 
Masa aku nak buang malware tu, aku bukan main punya syok dok edit dia punya HTML. Sebab tu blog aku jadi caca marba terutamanya untuk entri ni, http://anakabdulrazak.blogspot.com/2012/07/macam-macam-ada.html

Bukannya sengaja aku highlight kan entri untuk jadi putih ke merah ka......sebab aku dah tatau nak betulkan balik.  Maka jadilah seperti tikus membaiki labu. Tapi aku manusia bukan tikus.

Sekian, terima kasih.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails