Ads @ ACHIQUE


Wednesday, October 03, 2012

Green Hand?

Assalamualaikum...
Lama tak mengapdet....
Cube teka apa yang aku dok sibuk selama ni?

Tido?
Itu dah pasti.

Malas?
Yang tu double confirm!
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'

Tada.....


Sibuk berkebun....hohohoho....ni rupa paras belakang rumah aku.  Tiang ni tiang pertama, ada lagi 4 tiang.  Setiap tiang tu dah ada yang booking.  Tiang ni, pokok peria katak (peria yang kecik2....pahit tu) dah book. Makyah tabur benih yang Makjah  (Mak Oya) bagi.  Pastu biar je. Ko nak hidup ke nak kering ke, nak basah ke sukati.  Alasan Makyah, kalau dia jaga nanti pokok tu mati sebab tangan dia panas.  Series tak paham!

Weekend hari tu, aku paksa Makyah keluar untuk bersihkan kawasan kat belakang ni.  Sebab dah tak nampak mana pokok peria mana pokok rumput.  Before orang yang diupah mesin rumput tu, mesin sekali pokok2 ni mmg kena bersihkan sket supaya dia nampak bahawasanya pokok ini mmg ditanam bukannya sengaja naik sendiri.

Sebenarnya banyak pokok peria katak ni aku semai, sebab Makyah mmg makan peria katak ni untuk turunkan bacaan gula dia.  Nanti ada buah aku upload cemana rupa peria katak tu (bagi sapa yang tak tau la).  Tempat dia memanjat pun baru siap minggu lepas. Jangan komen banyak2....tu 1st time aku buat.

Masa dok belek2 pokok ni, baru aku perasan ada 2 pokok yang berbeza tgh bergaduh nakkan tiang ni. Cuba korang renung dua2 daun ni. Bezakan? Bukan 1 kuning, 1 hijau tapi lebar daun tu yang beza. 1 macam gemuk sket daunnya, 1 tu kurus sket. 



Yang daun kuruih tu sebenarnya pokok ni! Tembikai! Siap dah ada buah pun! Aku teruja nih. Kocik lagi buah dia, besar penumbuk aku ja. 

Tak sabaq nak makan tembikai la......aku tatau warna apa, spesis apa tembikai ni. Masa bulan Syawal tu mmg rajin beli tembikai untuk jamu orang mai rumah. So tak pasti spesis mana yang tumbuh kat belakang rumah aku.

Yang tuan untuk 4 lagi tiang tu nanti la aku apdet. Kalau apdet sekaligus kang aku takder modal nak tulis apa lak.

2 comments:

  1. wah aku pun teruja tengok tembikai tomei ja..hehe tahniah dapat new baby

    ReplyDelete
  2. Insyaallah kalau Allah izinkan kita boleh rasa tembikai tu.........tak sabaq...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails