Ads @ ACHIQUE


Friday, October 05, 2012

Mari Menulis

Assalamualaikum....

Minggu lepas, kami ada bengkel penulisan ilmiah.  Speaker adalah Dr. Fadzila Azni Ahmad dari USM.
Dr kata nak menulis kita kena mula, bukannya fikir dan fikir. Idea tu selalunya mmg ada tapi nak terjemahkan dalam bentul penulisan belum tentu sat perkara yang mudah.

Hampa ingat senang nak suruh orang menulis. Nak tulis karangan sekolah dulu pun jenuh aku dok kutip duit syiling Pakdaq (baca sebagai aku mengepow!) untuk cukup RM2.50 sebab nak beli Dewan Siswa. Aku suka baca rencana dan cerpen dalam dlm dewan siswa tu. Banyak bagi idea untuk aku menulis karangan. Paling aku suka tulis karangan yang berbentuk pengalaman la. Contoh tajuk karangan "Anda menyertai perkhemahan Pengakap Kelana Peringkat Kebangsaan di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Ceritakan pengalaman anda ketika menghadiri perkhemahan tersebut." Aku cukup suka tajuk karangan macam ni. Siap aku imagine dok dalam khemah dan cikgu mai panggil untuk buat aktiviti segala. Siap aku buat dialog lagi.
Salmah:  Mari kita pergi makan.
kawan Salmah:  Mari.

Imaginasi ni semua dari Dewan Siswa dan buku cerita yang aku baca. Hehehehe..

Dr. pesan sebelum kita buat penulisan ilmiah kita kena latih diri untuk tulis secara santai.  Ayat2 skema payah la nak sebati dalam diri aku ni.  Tak reti den.  Dr. kata permulaan yang paling santai adalah tulis dalam blog.  Nobody know who you are. So ko boleh tulis apa yang nak ditulis. Kalau nak share pengalaman dan ilmu pengetahuan lagi bagus.

Dan sorang dari kawan aku dah sahut cabaran ni....

Boleh lawat blog dia...

http://ajourneyofsue.blogspot.com

Bila dah selesa menulis, mana tau kita ada rezeki untuk menjadi kolumnis dalam majalah atau suratkhabar.  Dan insyaallah lepas ni boleh tulis tesis untuk sambung belajar Ph.D.

Tahniah buat kawan2 yang dapat sambung study....:
Faizah Sahbuddin
Nazri (suami Faizah.  suami isteri dapat...tahniah)
Kay
Kak Norhatizal


Sebelah Faizah tu Solehah. Dia pun dah sambung belajar kat UKM.  Jeles ahkak.
Tahniah untuk semua dan semoga Allah mempermudahkan semua urusan ketika belajar nanti.
Amiin.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails