Ads @ ACHIQUE


Thursday, March 03, 2011

Harga Diri

Assalamualaikum....


Harga diri merupakan sesuatu yang tak dapat dijual beli. Harga diri berbeda mengikut kemahuan tuan punya diri. Yang pentingnya kita mahu menjadi orang berguna supaya harga diri kita makin tinggi.


So if nak harga diri kita makin tinggi maka perjalanan dan implementasi ke arah itu perlu dilakukan. Pilih kita mahu harga diri itu makin tinggi di pandangan siapa? Kadang2 rakan sebaya memandang tinggi kepada kita tapi family kita tak merasa begitu. Kenapa? Kerana kita banyak memenuhi hajat rakan sebaya tapi kita lupa pada keluarga yang memerlukan jasa kita.


Contohnya: Rakan kita dalam kesempitan duit so kita pinjamkan duit kita kepadanya tapi kita plak pinjam duit daripada family sebab lepas bagi pinjam kat member, kita plak yang kesempitan duit. So harga diri kita makin 'up' depan kawan2 tapi makin 'down' dengan family.


So pilihan di tangan masing2. Kitalah apa yang kita pikirkan dan kita lakukan.....orang taktau apa yang ada dalam pikiran or hati masing2 tapi orang hanya nampak apa yang kita zahirkan. Orang teguq sebab orang sayang if orang tak bercakap maksudnya orang dah tak peduli sama sekali! Mungkin orang yang meneguq tu tak guna cara yang betul kot....more kepada berleter dari meneguq. Ya mungkin.....sebab orang lain yang menilai diri kita.............ampunilah aku Ya Allah. Hanya padaMU aku berserah.


Aku semakin lelah ........................................... :(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails