Ads @ ACHIQUE


Wednesday, April 28, 2010

Botak........


Cukup 7 hari Delisha dilahirkan, proses membotakkan kepala bermula. Sal apa wei kena botak kepala: K hasil google:


Antara hikmah bercukur rambut adalah :
  • Hikmah kesihatan.

Dengan membuang, mencukur rambut anak yang baru lahir akan terbuka semua lubang rambutnya yang mungkin akan mengukuhkan pancaindera penglihatan, pernafasan dan pendengaran.


  • Hikmah kemasyarakatan.

Dapat bersedekah dengan emas atau perak seberat timbangan rambutnya. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik r.s. ia berkata :

  • Maksudnya : “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menyuruh supaya mencukur rambut cucunya Saidina Hassan dan Hussin r.a. pada hari ketujuh dan disedekahkan berat timbangan rambutnya dengan nilai perak”.


Delisha yang ngamuk masa proses mencukur rambut dilakukan. Ai tengok pun ngeri, rasa sakit sangat2. Kalo cukur bulu tetiak pun pedih....ni kan kullit kepala.....eeee.......


Si kakak, Aqilah yang diam atas tok tengok orang cukurkan rambut adik dia dan sibuk bertanyakan kat tok naper adik nangis. Dalam bekas oren tu adalah rambut Delisha yang dah dicukur dan dalam pinggan tu adalah santan untuk dibasahkan di kepala bayi supaya memudahkan proses pencukuran rambut dilakukan.



Yuhuuu...inilah wajah baru Delisha.....


Hai, saya abang Delisha, Darwish. Ini saya masa umur setahun lebih. Saya 'boy' dan saya botak. Delisha kan dah botak so Delisha adalah 'boy' kan ummi.....still tanak terima kenyataan yang Delisha itu adalah baby girl.



2 comments:

  1. Heheh..nasib dia tak buang jer Delisha tu kan..

    ReplyDelete
  2. Uish sangat sayang kat adik dia tu...sebab Delisha kan 'boy'....mmg tak ngaku adik tu pompuan. Bagi dia Delisha tetap lelaki.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails