Ads @ ACHIQUE


Tuesday, March 02, 2010

Dalam berita baik ada pulak berita yang tak baik....

Hidup ini memang umpama roda....sekejap kita di atas menikmati kegembiraan tapi tanpa disedari dengan sekelip mata kita berada di bawah merasai kesakitan. Namun proses itu adalah perlu bagi kita menghargai setiap nikmat pemberian Allah dan yang pastinya sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi.


Cerita 1

Selasa (2/3/2010) Pakdaq ada appointment ngan doktor untuk cuci luka. Tetiba adik ai, Kosem tepon kata Pakdaq kena drip air sebab dehydrated. Dah dua hari Pakdaq muntah-muntah. Cerita Pakdaq part 1, sila klik di sini. Sbb tak lalu makan dan tamau minum air masak banyak, Doktor kata Pakdaq dah dehydrated...kalo tengok keadaan dia pun nampak sangat tak bermaya sebab nak marah pun guna key yang paling rendah...hohoho...


Pakdaq kena drip dua botol air, lebih kurang 2 jam gak nak menunggu.


So anak-anak Pakdaq menunggu dengan penuh sabaq dan tawadduk.....
Kosem yang dok cooonggg kakak dia...kakak hang makan garam dulu naaa...



Kakak kosem yang bijaksana....



Nurse yang terpaksa dengaq anak2 Pakdaq dok bersembang kat ruang menunggu




Disebabkan bosan dengaq anak2 Pakdaq mengarut, nurse tu tinggalkan kaunter dia ...hahhaa....takderlah, dia pi settlekan dokumen untuk bil.


Balik dari kerja tadi ai tengok Pakdaq dah makin segaq. Buktinya dah boleh panggil orang dengan key yang tinggi. Nak marah orang pun dah bertenaga...okaylah tu. Luka dia pun dah makin mengecil. So doktor tunjuk kat kosem cara2 untuk cuci luka sendiri. Pasni kosem jadi nurse peribadi Pakdaq. hehehehe..Kita tunggu apa hasilnya nanti....


Cerita 2

Kosem telah ditugaskan untuk membasuh tangga yang berkulat disebabkan takdan nak ambil tahu hal rumah sebab bz menguruskan orangsakit di rumah. Tetiba ja,

Kosem: Kakcik!!!!!!!!!. Ai apa lagi bergegas p tengok.
Ai: Awatnya????
Kosem: Tangan aku ni....masuk duri (tangga yang dibasuh adalah tangga kayu). Tolong buang sat.


Ai pun mengeluarkan semua benda2 yang boleh menolong mengeluarkan duri dari jari dia. Jarum peniti, nail clipper dan berjaya kuarkan duri yang panjang. Ada satu lagi duri kecik dalam jari tapi dalam sangat so ai takut nak kuarkan. So soh dia kuarkan sendiri. Last sekali tengok jari dia dah berdarah sebab beria-ia mencungkil duri tu kuar dari jari dia sebab takut jadi macam kaki abah. Redha jelah dik, buat keje ikhlas, insyaallah ada habuannya nanti.



Cerita 3


Kol 4.30 petang, habes dari kelas, kakak ipar ai kol. Sambil menangis tersedu sedan. Tak paham sebutir pun kata dia. Tanya punya tanya, dia kata handbag dia kena ragut depan pagar rumah. Tengah nak buka pagar rumah, peragut tu datang naik motor berdua, terus ragut. Mujur dia tak jatuh. Ai tak dapat nak bayangkan kalau dia jatuh sebab dia tengah sarat mengandung...dah 7 bulan sekarang. Allah itu Maha Membantu, duit, harta boleh cari, nyawa nak ambil kat mana kalau dah hilang. Masa kol memang dia tak tau nak buat apa sbb dia tanya cemana ngan IC dan lesen dia. Bila ai kata kena buat report polis, dia tanya nak buat report kat mana? Sah dia mmg trauma dan ketaq sangat nih.


So ai kol my kazen, dan dialah yang bantu dari buat report sampai pastikan keselamatan rumah depa. Semalam kakak ipar ai msg kata dia takbleh tidoq sebab takut. Kak, kalau ko dok kat Penang jugak mmg aku p tengok semalam, tapi jauh sangat aku nak p nih. Apa-apa pun kak, aku tak pernah lupa doa kat Allah keselamatan hang anak beranak. Aku paling risau ngan keadaan hang anak beranak, bila jadi macam ni, aku pun tak tenang pikir sal hang. Insyaallah kak, aku dan mak doakan kebaikan dan keselamatan hang anak beranak dari jauh. Ada apa2 jangan lupa gitau aku, kalo aku dapat p sana, aku akan sampai. Kalau aku takbleh p, insyaallah aku cuba cari alternatif yang ada. Itu ja yang aku dapat buat untuk bantu hang.




Ada seorang tok guru pernah pesan kat ai, amalkan ayat kursi 7 kali setiap kali lepas solat dan 7 kali masa kuar rumah. Dalam keta atau kat tempat crowded yang banyak benda tak dijangka berlaku amalkan baca "Laila hailla anta, subhanaka inni kuntuminadzzolimin". Insyaallah, Allah itu maha mengetahui atas setiap sesuatu perkara dan Dialah Maha Pelindung.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails