Ads @ ACHIQUE


Monday, October 31, 2011

Maruah

Assalamualaikum....

Watpe uols? Jom marking paper......masa bagi kuiz kemain lagiks. Nak marking tetiba jer rasa malas gilak! Tapi kena awat jugak la sebab da jadi tanggungjawab la kan. Wat keje macam ni tensen kan....semua bertapuk di hujung tanduk...huh huh!

Bukan itu yang ai nak cerita. Lately ai bz dengan melawat sedara mara (ada misi rahsia.....sangatttt.....). Masa ai p melawat sorang sedara ni, dah lama sangat weols tak jumpa. Ai pun makcik nih dah tak kenal sebab dah gebu sangat. Gemuk la tu. Makcik ni bole kata orang kaya. Masa muda2 dulu selalu p oversea melancung. Umrah pun takyah cakap la tapi very humble. Hasben dia baru meninggal (setahun lebih kot). So masa jumpa dgn Makyah banyak la depa borak. Sebab Pakdaq rapat dengan hasben dia.

Dia cerita kadang2 pagi, dia breakfast kat luaq ja. Tapi if sorang2 mesti dia takpi makan kat kedau. Ada kawan dalam dua tiga orang baru jadi.

Dia pesan, kita orang perempuan perlu jaga maruah diri. Gelak jangan kuat. Melawak dengan lelaki jangan pompang2....ada cara dan etika dalam gurau senda. Jangan biar orang senang buat lawak dengan kita (maybe memperlekehkan kita). Biar orang pandang kita sebagai orang perempuan yang bermaruah, yang ada adab. Bila depa jumpa depa ada rasa hormat. Tegur pun ada adab tidak sembarangan. Kata dia, kita yang menentukan diri kita. Harga kita, kita yang letak. Kalau tengah jalan orang boleh dok phewwiittt kita maksudnya orang takder rasa hormat dengan kita.

Apa yang orang pandang kita mungkin itulad kita yang sebenarnya. Muhasabah.......Jangan terlalu mendongak ke langit, lihat juga bumi hijau yang dipijak!


3 comments:

  1. pesanan tu sangat berguna. nak kopes boleh?

    ReplyDelete
  2. Mysarrasara: Orang tua, paham jer nak bagi pesanan...terus kena batang hidung saya.

    En Azrin: Kopipes jer....letak sumber rujukan ye.. :))

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails