Ads @ ACHIQUE


Friday, August 12, 2011

Tanggungjawab...

Assalamualaikum...

Mata ai takleh nak lelap. Nak wat keje lain tak best sebab tadak nafsu. Jangan pikir lain ye...nak makan takder nafsu nak makan sebab dah sangat kenyang.....nak buat soalan final takde idea mari so baik ai hapdet je blog nih.

Tadi masa tengah ngajar tengok mata students ai dah makin kecik....semakin lama lagi layu. Dah depa bagi signage macam tu takkan nak teruskan mengajaq kan...so ai mula la bukak cerita. Salah satu cerita pasal tanggungjawab. If ditanya kat depa setiap satu perkara pasti depa tau jawapn dengan betul. Contohnya pasal sahur....kenapa kena sahur, kenapa sebaik2 sahur adalah di hujung waktu...semua tau sebab apa tapi yang bangun sahur ada la 4 ke 5 orang. Hok lain tau tapi tak praktik.

Tanggungjawab yang selalu kita lupa adalah pada diri sendiri. Jaga diri kita sebaik yang mungkin supaya kita sihat den barulah kita boleh jalankan kehidupan dengan penuh bermakna. Kadang2 kita lupa makan tapi kita selalu tanya orang lain dah makan ke belum. Kita tanya orang dah solat belum tapi kita sendiri tak solat lagi....kita marah orang sebab tidur lewat tapi kita sendiri yang tidur lagi lewat tak hengat.

Mak kita pesan supaya kita belajaq rajin2 and mak kawan kita pesan tolong tengokkan anak dia sama masa dok belajaq nih. Kita lupa apa yang mak kita pesan dan kita hanya ingat apa yang mak kawan kita pesan ja. Sebab tu kita kapel ngan anak mak kawan kita tu sbb mak dia soh tolong jaga....Huh!!!!!

Bila nak kawen tetiba jer kita cakap hal tanggungjawab. Kena tanggungjawab ke atas encik somi dan puan isteri. Tapi sebelum tu ada tanya ke diri kita, itu je ke tanggungjawab yang ada. B4 nak kawen, kita jadi anak kepada mak kita kan...tanggungjawab tu jangan cek lupa noooo, if kita tu lelaki and ada saudara perempuan yang tak kawen lagi pun kita kena ingat, saudara perempuan tu di bawah tanggungjawab kita. Ada penah tanya saudara perempuan kita tu sakit ker, ada pape masalah ka, ada duit ke tak nak belanja, ada benda boleh tolong ker........opss lupa, saudara kita tu dah besaq panjang, so dah pandai jaga diri sendiri or dengan kata lain dia dah boleh bertanggungjawab ke atas diri sendiri.

Hidup ni terlampau singkat untuk dibebani dengan permasalahan...........hidup jelah dengan tenang supaya bila tiba hari kita untuk 'pergi' dari dunia ini biarlah orang sedar kepentingan kita bukannya orang rasa sangat lega bila kita dah tak ada. Insyaallah.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails