Ads @ ACHIQUE


Tuesday, July 27, 2010

Berkumpul lagi untuk selesaikan yang perlu diselesaikan

Weeken ritu (24-25 Julai 2010), Kaklong dan Bangah balik kampung. Meriah la sat rumah ni.


Pagi2 sabtu tu, ai dah p market (pasar) untuk beli barang dapur. Ikan, ayam, udang, sayuq, rempah, bawang, mee basah, semua ai angkut. Stok untuk seminggu. Siap buat list b4 p market takut ada benda yang lupa nak dibeli. Mula2 p Market Kepala Batas (kat Permatang Manggis). Kat sini sayuq dia murah, if kol 10.30 am ke atas toke2 dah start lelong, 1 pinggan sayuq or 1 ikat sayuq2 terpilih RM1 ja. 1st time p market lepas abah takder, mmg memeritkan. Tapi ni dah 2nd time, ai dah pandai sket. Ai tanya beberapa pakcik dan makcik (yang jugak customer) macam mana nak tengok udang laut or udang bela, nak tengok sotong ada teloq, sayur petola yang macam mana muda, labu jenis apa yang sedap. Habes semua orang ai tegoq den tanya, siap ada pakcik tu tunjuk kat meja no berapa untuk beli sekian2 barang...ngeh..ngeh..ngeh....


Sabtu petang, Kaklong anak beranak, Bangah, Hannah dan Darwish, Kosem dan Ai p kubur abah untuk tanam batu nisan. Ceta pasal batu nisan meh ai ceta sket, tips untuk beli batu nisan:

1) Dapatkan info jenis tanah di tanah perkuburan sebab if tanah berpasir ambil batu nisan yang tinggi sket. Bleh tanam batu tu ke dalam untuk elakkan batu tu tumbang.
2) Tanya tokeh kedai tu, ada berapa jenis batu nisan sebab nak tengok berapa bajet yang kita mampu. Yang ai survey ada RM150, RM350 dan RM450
3) Dapatkan info campuran untuk buat jenis2 batu nisan ikut harga yang telah ditetapkan. Sebab ada yang menggunakan alkohol semasa nak hasilkan batu nisan.
4) Kalau boleh gunakan batu hidup, atau batu asli yang tidak dicampur dengan bahan2 lain sebab batu hidup ini boleh berzikir untuk si mati
5) Jangan lupa bawa sijil kematian orang yang meninggal sebab ada maklumat yang diperlukan untuk ditulis di atas batu nisan
6) Batu nisan yang ai tempah memerlukan lebih kurang 10 hari untuk siap. So boleh bajet la bila nak tempah dan bila nak ambil.


Bila dah siap dan nak tanam batu nisan better minta tolong orang yang arif tentang hal2 perkuburan. Hari tu kitorang minta tolong Tokwan (nama panggilan kat kampung, walhal orangnya muda lagi late 30s) sebab batu nisan yang bertulis maklumat tentang si mati perlu diletakkan di bahagian kepala dan satu lagi diletakkan di bahagian kaki. Dan perlu tahu kedalaman yang sesuai untuk dikorek sebab takut terkena keranda. Tokwan ni jugaklah yang gali kubur abah masa hari pengebumian tu. Dan lagi satu mesti mengadap kiblat, so bagi elakkan tersalah letak better minta tolong dari yang arif.


p/s: maklumat di atas setakat penemuan semasa ai menguruskan batu nisan abah, sekiranya ada khilaf atas maklumat di atas, mohon maaf yer. Tapi semua maklumat tu diperolehi dari orang2 tua dan yang arif tentang batu2 nisan nih.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails